Visitekaartjes: een must voor iedere ondernemer

Als ondernemer is het belangrijk om jezelf te laten zien. Daarvoor zijn verschillende technieken: een sprekende website, een vlotte babbel of goede verkooptechnieken. Of je aanpak nu modern is of klassiek, het vertrouwde visitekaartje blijft altijd. Dan is het fijn als zo'n kaartje er verzorgd uitziet. Hoe pak je dat aan? Ik deel mijn ervaringen en heb de drukkerij iDrukker uitgeprobeerd.

Met alleen maar visitekaartjes strooien ben je er niet, maar een fijn hulpmiddel – als aanvulling op een ontmoeting – is het wel. Hoe zorg je ervoor dat zo'n kaartje er mooi uitziet? Deze vier tips kunnen helpen.

  1. Allereerst: bedenk welke gegevens je wilt vermelden. Het is verleidelijk om zoveel mogelijk tekst te plaatsen, maar overdaad schaadt.
  2. Zorg voor een degelijk ontwerp. Ben je daar zelf niet handig in, besteed die taak dan uit.
  3. Bezuinig niet op het papier. Natuurlijk is het lekker goedkoop om voor een dunner type te kiezen, maar dat betekent ook dat het kaartje zelf er minder degelijk uit komt te zien. Als je goed zoekt, kunnen de kosten voor dikker papier meevallen en is de kwaliteit van jouw visitekaartjes veel beter.
  4. Om ervoor te zorgen dat het resultaat goed wordt: houd rekening met de richtlijnen (bestandsformaten, afmetingen van teksten en afbeeldingen) van de drukkerij als je een ontwerp aanlevert.

Mijn ervaringen met iDrukker

Mijn visitekaartjes voor Tekstvisie heb ik laten drukken bij iDrukker. Aangezien ontwerpen niet mijn vak is, heb ik deze taak van tevoren uitbesteed. Overigens biedt iDrukker eveneens de mogelijkheid om een eigen design te maken; die optie heb ik niet uitgeprobeerd, maar goed om te weten. De visitekaartjes laat ik afdrukken op relatief dik papier (Premium 400 gram).

Persoonlijk vind ik de mogelijkheid om een spotlaag (UV) aan te brengen een mooie optie. Je kunt dan bepaalde delen van het visitekaartje benadrukken en dat geeft een subtiel effect.

Mijn logo is een kraanvogel. Ik kies daarom voor een spotlak om de kraanvogels op mijn kaartje te benadrukken. De gekleurde gedeeltes krijgen daarmee een extra glanslaag. Ik ben erg benieuwd hoe dat eruit komt te zien.

Voor vijfhonderd visitekaartjes betaal ik € 51,30 (inclusief BTW en verzending), wat meevalt aangezien ik voor allerlei extra opties heb gekozen (de Spot-UV, full color en de dikkere papiersoort) en een kleine oplage. Persoonlijk vind ik vijfhonderd kaartjes best veel, maar voor grotere bedrijven is dat juist weer heel weinig. Grotere bestellingen kunnen naar verhouding weer wat voordeliger uitpakken.

spotlak kraanvogelsWat ik prettig vind: tijdens de bestelling word je stap voor stap door het proces geleid en is duidelijk waar zo'n visitekaartje aan moet voldoen (dat legt iDrukker overigens ook uit op hun site). Daarnaast kun je op een laagdrempelige manier contact opnemen; door te bellen of mailen.

Geruststellend is ook dat er door iDrukker een proef wordt gemaakt op basis van de aangeleverde bestanden. In mijn geval zijn dat er twee: een bestand met het ontwerp en een bestand met zwarte vogels (de plek waar de spotlak moet komen).

Pas als je de proef hebt goedgekeurd (je krijgt een reminder via de mail), wordt de bestelling vervolgd. Dat is natuurlijk een aandachtspunt: als je dat mailtje vergeet te beantwoorden, kan iDrukker niet verder en kun je onbedoeld de boel vertragen. Persoonlijk vind ik het ontzettend fijn dat die controle er is en dat het proces op een persoonlijke manier in de gaten wordt gehouden.

resultaat visitekaartjesDe levertijden vind ik prima. Er staat ongeveer negen werkdagen voor mijn bestelling, in verband met de (extra) Spot-UV laag, maar in de praktijk verloopt dat een stukje sneller. Binnen zeven werkdagen wordt er een pakketje bezorgd. Fijn!

De kwaliteit van de kaartjes is ook prima: mooi, dik papier en de UV-laag is een mooie toevoeging. Op de foto's komen de kleuren niet helemaal tot hun recht, maar het is echt goed geworden. Hoera!

Hoe is de klantenservice van iDrukker?

Als ik beter naar mijn kaartjes kijk, zie ik toch een punt (letterlijk en figuurlijk). Op een aantal visitekaartjes is een stipje gekomen. Op de foto hieronder is dat goed te zien (wederom: de kleuren en de glans zijn 'in het echt' veel beter en mooier). Toch maar even mailen met de klantenservice van iDrukker hierover...

visitekaartje met stipAangezien ik dat in het weekend doe, houd ik er rekening mee dat ik in ieder geval tot maandag op een reactie moet wachten. Maar nee: het wordt meteen opgelost. Mijn bestelling wordt opnieuw verwerkt en op vrijdagmiddag, binnen vijf werkdagen, heb ik nieuwe visitekaartjes (zonder stip). Pluim voor de klantenservice.

Kortom: ik kan volop visitekaartjes strooien en uitdelen. Als de kaartjes op zijn, dan zal ik zeker weer bij iDrukker aankloppen. Ik ben blij.